Meer interessante artikelen over paarden

Onderstaande artikelen zijn geschreven door Prof Dr M. Sloet*
*Marianne Sloet van Oldruitenborgh-Oosterbaan is hoogleraar Equine Internal Medicine aan de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht.

Is mijn paard gezond?

Iedereen wil een gezond paard. Met deze tips train je jezelf om de gezondheid van je paard beter in te schatten. Wanneer je de basis van gezondheid weet en begrijpt, valt het je sneller op als er iets niet in orde is.

Dazen

Helpen zebrastrepen écht tegen dazen? Dat is een vraag die al enige tijd circuleert onder Duitse en nu ook onder Nederlandse paardenhouders. Waar komt deze gedachte vandaan en veel belangrijker nog, helpt het echt?

Ongeoorloofde medicatie en doping

Doping is een veel gebruikt woord, maar wat bedoelen we daar nu precies mee? Er is vaak een Babylonische spraakverwarring, zeker als er niet alleen naar doping bij paarden, maar ook naar doping bij de ruiter of rijder wordt gekeken.
Dit artikel zet de kwestie op een rijtje voor wat betreft de paarden.

Influenza vaccinatie

Influenza is een vervelende virusziekte die heel gevaarlijk kan zijn voor paarden. Als een paard in de wedstrijdsport wordt uitgebracht, is vaccinatie tegen influenza verplicht. Wat zijn de symptomen van influenza, wat doet vaccineren en hoe vaak wordt een wedstrijdpaard gevaccineerd?

Houd je paard gezond

Iedere paardenhouder is bezorgd over ‘besmettelijke aandoeningen’, zeker als het om rhinopneumonie of droes gaat. In de praktijk is er desondanks vaak gebrek aan kennis over hoe verspreiding van infectieuze aandoeningen te voorkomen. Hoe doe je het goed?

Opkomende paardenziekten

De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de dreiging van nieuwe paardenziekten ((Afrikaanse Paardenpest, Equine Infectieuze Anemie (EIA), West-Nijl virus) die tot nu toe nog niet in ons land voorkwamen. Door het warmer wordende klimaat, veel meer internationaal vervoer van mensen en dieren en een verminderd gebruik van onafbreekbare landbouwgiffen kunnen deze aandoeningen, die veroorzaakt worden door virussen en vaak door insecten worden overgebracht, ook in ons land de kop op steken.
Lees hier het volledige artikel (pdf)

Droes onschuldige kinderziekte of reële bedreiging?

Droes is een infectie die veroorzaakt wordt door een bacterie (Streptococcus equi equi) en alleen voorkomt bij paardachtigen. De bacterie is dus niet besmettelijk voor de mens maar wel heel vervelend voor het paard. Doorgaans tast deze zeer besmettelijke aandoening alleen de voorste luchtwegen en de daarbij behorende lymfeknopen aan.

Probiotica: een oplossing?

Kunnen probiotica verlichting geven aan de oorzaak van de diarree? Niet alle oorzaken van diarree zijn te verhelpen met probiotica. Voor sommige paarden met wisselende mest of chronische diarree is de toediening van probiotica zeker een oplossing.

Paardenpaspoort. Waarom?

Ieder paard en iedere pony in Nederland moet een paardenpaspoort hebben. Wat houdt zo’n paspoort in en waarom is het nodig? Het paardenpaspoort dient diverse doelen: het identificeren van het paard, bijhouden van alle vaccinaties, het registreren of het paard wel of niet voor de slacht bestemd is en het bijhouden van bepaalde medicijnen (diergeneesmiddelen) zolang het paard niet uitgesloten is voor de slacht.

Zand eten. Een probleem?

We gunnen onze paarden graag een paar uur buiten lopen, maar er zijn vele factoren die dit moeilijk kunnen maken. Zand eten bijvoorbeeld komt vrij veel voor en is vaak lastig te voorkomen. Wat kun je doen?
Lees hier het volledige artikel (pdf)

Ontwormen. Wanneer moet dat eigenlijk?

In het voorjaar kunnen paarden weer in de wei. Veel paardenhouders hebben geleerd dat ieder paard van tevoren altijd moet worden ontwormd. er is de laatste jaren echter veel veranderd in de bestrijding van worminfecties.

Meer publicaties